Modificarile dese ale Codului Fiscal aduc dupa sine si schimbari in ceea ce priveste obligativitatea de inregistrare pentru TVA pentru companiile din Romania si/ sau posibilitatea de a realiza acest lucru in mod optional.
Contabilii nostri din Bucuresti va prezinta situatiile in care firmele cu o anumita cifra de afaceri sunt obligate sa opereze aceasta inregistrare, precum si cazurile in care companiile pot opta sa se inregistreze voluntar in scopuri TVA. Noi va putem ajuta cu inregistrarea in ambele situatii. Noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA va poate fi explicata de expertii nostri contabili.
| Pe scurt despre TVA | |
|---|---|
| Servicii de inregistrare pentru TVA | Da |
|
Valoarea standard |
19% |
|
Valori reduse ale TVA |
5% si 9% |
| Cine trebuie sa se inregistreze pentru plata TVA |
Companii cu activitati economice in Romania |
|
Perioada de inregistrare |
Aprox. 45 de zile |
| TVA pentru tranzactii imobiliare |
5% pentru proprietati care nu depasesc 140.000 euro, incepand cu 2022 |
| Exceptii la aplicarea TVA |
Pana la pragul de 65.000 euro |
| Perioada de depunere |
1 luna |
| Suport pentru decont de TVA | Da |
| Rambursare de TVA | Da |
| Agent fiscal local | Da |
Cuprins
Inregistrare in scopuri de TVA pentru operatorii economici
Inregistrarea TVA este obligatorie pentru companiile care depasesc plafonul de 395.000 RON cifra de afaceri anuala. Lista de mai jos contine cele mai importante documente necesare pentru a efectua inregistrarea pentru TVA in aceasta situatie:
- declaratie de mentiuni: se depune electronic, prin formularul 010 sau 700, in functie de situatia societatii;
- declaratie pe proprie raspundere: a administratorilor societatii din care sa reiasa ca nu au comis infractiuni – in cazul in care nu sunt inregistrati fiscal in Romania, depusa in original;
- certificat constatator: emis de Registrul Comertului, valabil la data la care se face depunerea pentru inregistrarea la TVA; este nevoie si de acelasi certificat care a fost emis la inregistrarea societatii;
- documentele de indentitate ale administratorilor societatii: copii ale documentelor de indentitate, viza si scopul sederii (daca este cazul), sau certificatul de inregistrare in cazul in care administatorul este o alta societate;
- balanta de verificare: documente contabile care sa ateste faptul ca a fost depasit plafonul de 395.000 de lei si in anul fiscal precedent (daca este cazul).
In cazul in care cererea se face de catre o parte terta, este necesara o imputernicire scanata, incarcata in Spatiul Privat Virtual. Contabilii nostri din Bucuresti va pot oferi mai multe informatii cu privire la aceste documente necesare.
In cazul in care aveti nevoie de alte servicii din sfera legala, va recomandam sa luati legatura cu partenerii nostri – cabinetul de avocatura Darie&Manea.
Inregistrare in scopuri de TVA prin optiune
In cazul in care sunteti interesati de inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune, trebuie sa stiti ca operatorul fiscal poate face acest lucru, chiar daca nu depaseste plafonul mentionat. La fel ca in cazul anterior, va fi nevoie de o declaratie de mentiuni, o cerere de inregistrare, declaratiile pe proprie raspundere ale administratorilor. In plus, administratorii sunt nevoiti in acest caz sa ofere declaratii pe proprie raspundere suplimentare, din care sa reiasa ca nu au mai detinut aceeasi functie in ultimii 5 ani fiscali in cazul unei societati care a intrat in insolventa sau faliment. Contabilii nostri va pot da informatii suplimentare despre aceasta declaratie pe proprie raspundere care contine mai multe puncte de interes decat in cazul inregistrarii obisnuite.
Solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA
Societatile comerciale care vor sa realizeze operatiuni economice pe teritoriul Romaniei trebuie sa aiba in vedere inregistrarea in scopuri de TVA, mai ales daca acestea au in plan depasirea plafonului de scutire de 395.000 de lei, ca cifra de afaceri. Regula care impunea in trecut ca inregistrarea in scopuri de TVA sa fie facuta in termen de 10 zile de la depasirea plafonului de scutire nu se mai aplica universal. In 2025, in functie de data atingerii pragului si de forma actualizata a legislatiei, inregistrarea poate fi solicitata imediat, din momentul depasirii. Contabilii nostri din Bucuresti va pot sprijini la depunerea acestei cereri.
In prezent, inregistrarea in scopuri de TVA se face prin depunerea formularului 700 (online, prin Spatiul Privat Virtual). In cazul persoanelor juridice nou-infiintate, se va depune formularul 010. Este important ca in formular sa fie completata sectiunea Taxa pe valoare adaugata de la Date privind vectorul fiscal.
Procedura de verificare este simplificata. ANAF nu mai cere interviuri video si nici evaluarea detaliata a intentiei si capacitatii de a desfasura activitate economica. Verificarile se realizeaza acum automat, pe baza informatiilor existente in bazele de date ale institutiei.
Iata mai jos ce presupune verificarea companiilor care vor sa se inregistreze in scopuri de TVA de catre ANAF:
- Documentele depuse vor fi verificate pentru autentificarea informatiilor prezentate.
- Entitatea impozabila este verificata pentru incadrarea in plafonul de scutire de TVA sau depasirea acestuia.
- In cazul persoanelor impozabile declarate inactive din punct de vedere fiscal, se va emite decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
- ANAF este institutia care emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, nu inainte de inregistrarea in Registrul persoanelor impozabile. Mentionam faptul ca decizia de inregistrare si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA pot fi emise exclusiv in format electronic, in Spatiul Privat Virtual. Nu mai este necesara ridicarea lor fizica de la sediul ANAF.
- Procedura actuala de inregistrare in scopuri de TVA este mentionata de Ordinul nr.239 din 17 februarie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare.
Va amintim ca echipa noastra de contabili in Bucuresti va sta la dispozitie cu ajutor de specialitate daca doriti sa aflati mai multe despre inregistrarea in scopuri de TVA in Romania.
Iata si un infografic despre aceasta procedura:
Ce inseamna notificarea pentru aplicarea sistemului de TVA la incasare
Formularul 097 oferit de ANAF este necesar pentru aplicarea sau incetarea aplicarii sistemului de TVA la incasare. Iata ce prespune acest lucru, potrivit Legii 227/2015, articolul 282 din Codul Fiscal al Romaniei:
- Plafonul pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este de 4.500.000 lei, iar firmele care nu depasesc acest prag pot opta pentru sistem prin depunerea formularului 097.
- Regimul TVA la incasare se aplica de la data inregistrarii in sistem, conform deciziei emise de ANAF.
- Daca cifra de afaceri depaseste plafonul de 4.500.000 lei, societatea iese din sistem incepand cu prima perioada fiscala urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.
- Odata cu depasirea plafonului, firma revine automat la regimul normal de taxare si trebuie sa actualizeze vectorul fiscal in consecinta.
- Acest sistem de aplicare de TVA la incasare este valabil pentru persoanele impozabile cu activitati economice pe teritoriul Romaniei si intra in vigoare la data inregistrarii in acest scop.
Persoanele impozabile pot renunta voluntar la sistemul TVA la incasare, cu aplicare incepand cu prima perioada fiscala urmatoare depunerii formularului 097, daca nu au depasit plafonul. ANAF va efectua verificarile necesare pentru ca incetarea aplicarii regimului sa se desfasoare in conditii legale.
Decontul de TVA si formularul 300
Decontul de taxa pe valoare adaugata se face cu ajutorul formularului 300, cu imbunatatirile aduse in 2021 si publicate in Monitorul Oficial. Entitatile impozabile din Romania nu mai sunt obligate sa prezinte acest document fizic la unitatile financiare de care apartin pentru ca exista posibilitatea depunerii in format electronic. Un alt aspect important de mentionat despre formularul 300 este faptul ca randul 40 se foloseste pentru mentionarea sumei ce reprezinta diferenta de TVA de plata, stabilita doar de organele fiscale, nu si de cele de inspectie fiscala cum se proceda pana de curand.
Contribuabilii mari, mijlocii si, in unele cazuri, cei mici sunt obligati sa transmita fisierul SAF-T (declaratia 406). Aceasta este o raportare detaliata a informatiilor contabile si fiscale, inclusiv a celor legate de TVA. Datele din decontul de TVA sunt verificate automat cu informatiile din fisierul SAF-T.
Asadar, daca doriti sa aflati mai multe informatii despre inregistrarea in scopuri de TVA si deconturile aferente, va rugam sa apelati la contabilii nostri din Bucuresti.
Obligatiile companiilor dupa inregistrarea in scop de TVA
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, companiile trebuie sa respecte o serie de obligatii fiscale periodice:
- Depunerea decontului de TVA (formularul 300) – lunar sau trimestrial;
- Evidentierea corecta a TVA colectata si deductibila in jurnalele de cumparari si vanzari;
- Transmiterea declaratiei 390 pentru toate operatiunile intracomunitare;
- Actualizarea vectorului fiscal ori de cate ori apar modificari in activitatea societatii;
- Respectarea cerintelor de conformitate documentara;
- Aplicarea regimului de taxare corespunzator pentru orice tip de operatiune economica desfasurata.
Pentru a evita erorile fiscale si eventualele sanctiuni, contabilii nostri din Bucuresti va pot sprijini in gestionarea tuturor acestor obligatii.
Inregistrarea in scopuri de TVA pentru companiile straine
Firmele straine cu activitati in Romania trebuie sa respecte legislatia financiara in vigoare, cu precadere Codul Fiscal din Romania. Inregistrarea in scopuri de TVA se va face inainte de a oferi bunuri si servicii contracost, pe piata din Romania. Plafonul de scutire aplicabil firmelor din Romania nu se aplica pentru companiile nerezidente. Inregistrarea in scopuri de TVA se face de la prima operatiune taxabila desfasurata pe teritoriul Romaniai, indiferent de valoare. Exceptie fac operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa la beneficiar. Mai multe despre certificatul de inregistrare in scopuri de TVA puteti afla de la contabilii nostri.
Contabilii nostri va ofera si alte servicii, pe langa consultanta pentru inregistrarea in scopuri de TVA. Spre exemplu, daca aveti nevoie de audit in Bucuresti, puteti colabora cu firma noastra pentru a putea beneficia de procedurile corecte si complete in acest sens. Cu ajutorul unui auditor cu experienta, detinatorii de companii vor sti situatia financiara a firmei. Se vor intocmi diverse rapoarte financiare care vor fi prezentate managerilor companiei si actionarilor. Un audit poate detecta riscurile financiare in companie.
Va invitam sa ne contactati pentru mai multe informatii despre inregistrarea in scopuri de TVA precum si pentru detalii privind conditiile ce se aplica operatorilor economici din UE.

