Legea contabilitatii nr. 82/1991 stabileste ca toate unitatile comerciale, inclusiv restaurantele, au obligatia de a organiza si de a tine contabilitatea proprie adaptata la activitatile intreprinse. Contabilitatea restaurantelor si barurilor este reglementata si de prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005.
Cuprins
Cum se poate organiza gestiunea contabila a unui restaurant?
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 prevede ca gestiunea barurilor si a restaurantelor sa poata fi tinuta in doua moduri:
- – prin evidentierea produselor preparate in restaurant sau bar,
- – prin achizitia de materii prime si alte materiale.
Inregistrarile contabile care se fac in cazul tinerii evidentei contabile prin achizitie de materii prime ar trebui sa contina urmatoarele:
- – cumpararea de materii prime prin inregistrarea notelor de receptie,
- – consumul materiilor prime,
- – cheltuielile cu materiile prime, care presupun obtinerea produselor alimentare sau a bauturilor,
- – inregistrarea veniturilor din vanzarea produselor finite,
- – descarcarea gestiunilor bazate pe centralizatoarele de iesiri.
La final se calculeaza adaosul comercial aferent produselor ramase in gestiune.
Avand in vedere ca multe restaurante folosesc programe informatice pentru a tine evidenta contabila, una dintre metodele de gestiune este organizarea nomenclatorului de articole pe diferite clase: de materii prime, produse obtinute prin preparare, produse oferite in forma initiala, bauturi si tutun. Mai jos, detaliem documentatia specifica pentru fiecare dintre acestea:
- • materii prime: sau marfa dindepozit pentru care gestiunea este cea pentru magazia centrala unde se receptioneaza intrarea marfurilor.
- • produse alimentare prin preparare: produse fara descarcare, gestiunea Restaurant; pentru fiecare articol se precizeaza pretul, fara TVA inclus.
- • produse vandute in starea initiala: tot marfa in depozit, gestiunea Restaurant, pretul fara TVA.
- • bauturi si tutun: aici sunt include bauturile alcoolice si nonalcoolice precum si produsele din tutun, tipul contabil Marfa in depozit.
Unul din contabilii nostri din Bucuresti va poate oferi informatii suplimentare cu privire la configurarea modelului de lucru contabil pentru un restaurant. Precizam si ca este important ca in cazul produselor obtinute prin preparare sa se asocieze reteta de fabricatie.
O alta metoda este cea care utilizeaza doua gestiuni, una pentru bar si una pentru bucatarie. Descarcarea din gestiune se poate face pe baza de retetar, la pret de achizitie. Spre exemplu, pentru produsele introduse pe casa de marcat se descarca toate ingredientele aferente acelui produs la pretul de achizitie. La finalul lunii, cu ajutorul soft-ului de contabilitate, se vor determian doua situatii: centralizatorul de intrari pentru ambele gestiuni, cu receptiile la pret de achizitie si lista de vanzari pentru cele doua gestiuni, in esenta vanzarile care apar pe casa de marcat (detaliate pentru fiecare gestiune). In plus, se va efectua si centralizatorul de iesiri pentru cele doua gestiuni, unde vor fi uncluse descarcarile vanzarilor la pret de achizitie.
Expertii din cadrul firmei noastre de contabilitate din Bucuresti va pot oferi si detalii cu privire la intocmirea unei note de plata, pentru care trebuie verificate formele de incasare.
Care sunt tipurile de documente existente in contabilitatea restaurantelor?
Documentele contabile sunt actele care contin toate datele si informatiile despre circuitul capitalului unui restaurant sau bar. Acestea sunt impartite in:
- – documente cu regim special: avizul de insotire a marfii, factura si chitanta,
- – documentele fara regim special: nota de receptie, bonul de consum, fisa de magazie, monetarul, nota de plata si declaratia de inventar.
Documentele de evidenta contabila sunt alese in functie de operatiile economice realizate si de tipul unitatii comerciale – restaurant sau bar.
Contabilii nostrii din Bucuresti va pot pune la dispozitie servicii complete pentru restaurant sau baruri indifferent de dimensiunea localului. Mai mult decat atat, putem oferi servicii si pentru firme de catering.
Va reamintim ca in cazul serviciilor de restaurant si categring cotele de TVA se aplica in procent de 5% cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea. Spre urmare, cota de 5% se poate aplica numai in unele cazuri iar contabilii nostri din Bucuresti va pot ajuta cu informatii detaliate despre aceasta diferentiere (care are loc si in cazul consumului produselor comandate in restaurant sau la domicilui).
Servicii de contabilitate pentru restaurante
Oferim servicii de contabilitate complete pentru restaurante, baruri sau firme de catering, indiferent de dimensiunea firmei sau de numarul de angajati. Principalele servicii incluse in pachetul nostru sunt urmatoarele:
- – evidenta contabila;
- – intocmire rapoarte semestriale;
- – intocmire bilant contabil anual;
- – rapoarte, tabele, situatii;
- – pregatire documente financiare pentru banci, credit, leasing, etc;
- – gestionarea obligatiilor aferente taxelor locale;
- – servicii salarizare (cu pachete adaptate numarului de angajati, etc.
Pachetele de servicii de conbtabilitate oferite de specialistii nostri sunt personalizate in functie de profilul afacerii. Incepem prin a analiza restaurantul sau firma de catering, cu atentie atat la aspectele ce tin de contabilitate cat si in afara acestei sfere, in ceea ce priveste managementul companiei.
Contabilitatea pentru restaurante tine cont de unele reguli specifice industriei si a modului in care sunt consumate produsele din inventar. Asa cum am descris in acest articol, este important sa se lucreze pe baza a doua gestiuni separate, una pentru produsele vandure in regim de bar clientului (alcool, bauturi racoritoare, etc) si alta in functie de retetat (ingredientele utilizate pentru pregatirea produselor, uneori aceleasi ca cele ce pot fi vandute individual).
Specialistii nostri va pot oferi solutii complete pentru a imbunatati practicile contabile ale restaurantului sau companiei si va putem pune la dispozitie si servicii separate pentru maximizarea profitului si reducerea costurilor, in functie de specififul companiei si acolo unde acest lucru poate fi realizat.
Impreuna cu echipa noastra, veti putea gestiona cu succes si usurinta contabilitatea in partida simpla sau dubla pentru restaurant. De asemenea, va putem pune la dispozitie servicii complete de consultanta privind obligatiile fiscale aferente afacerii dumneavoastra, in functie de cele mai noi modificari legislative.
Echipa noastra va sta la dispozitie cu servicii de analiza financiara, consultanta fiscala si contabilitate manageriala. Pentru servicii de contabilitate personalizate puteti contacta firma noastra de contabilitate din Bucuresti.