Operatorii economici ce livreaza bunuri cu amanuntul si cei ce ofera prestari de servicii au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale denumite si case de marcat, conform OUG 28/1999. Operatorii sunt obligati sa emita bonuri fiscale prin aparatele de marcat, bonuri care trebuie date clientilor. La solicitarea clientilor, operatorii economici vor elibera si facturi fiscale. Trecerea de la casele de marcat cu role pe suport de hartie la aparatele de marcat cu jurnale electronice a devenit obligatorie iar firmele au avut mai mult timp pentru a implementa schimbare. Acest lucru inseamna si ca firmele sunt nevoite sa transmita Fiscului anumite date in mod regulat.
Obligatia de inlocuire a caselor de marcat, precum si cea legata de raportarea lunara sunt importante pentru toti operatorii economici iar echipa noastra de contabili din Bucuresti va poate ajuta sa indepliniti aceste obligativitati.
Cuprins
Care sunt elementele specifice caselor de marcat?
Documentul emis de casa de marcat se numeste bon fiscal. Acesta trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente:
- denumirea si codul fiscal al operatorului economic care a emis bonul,
- adresa unde este instalata casa de marcat,
- logotipul si seria fiscala ale casei de marcat,
- numarul de ordine, data si ora la care a fost emis bonul,
- denumirea bunului sau serviciului oferit,
- pretul total sau unitar, cantitatea, valoarea fiecarei operatiuni,
- taxa pe valoarea adaugata, inclusiv cota TVA,
- valoarea operatiunilor scutite de TVA sau alte taxe, daca este cazul.
Rola-jurnal este un alt document emis de casa de marcat in care se inscriu toate datele din bonurile fiscale si care se pastreaza timp de doi ani. Raportul fiscal de inchidere zilnica este un document ce trebuie sa contina datele operatorului economic ce utilizeaza casa de marcat, logotipul si seria fiscala ale casei de marcat, data si ora emiterii, numarul tuturor bonurilor emise in ziua respectiva, valoarea totala a operatiunilor inregistrate si a taxei pe valoarea adaugata, cota TVA-ului si scutirile de taxe acolo unde este cazul.
Raportul fiscal trebuie pastrat cinci ani. Registrul special este registrul in care se pastreaza toate operatiunile efectuate in cazul in care casa de marcat fiscala s-a deteriorat. Registrul special se pastreaza timp de 10 ani.
Care sunt obligatiile de raportare la Fisc?
Aparatele de marcat electronice se vor achizitiona doar de la distribuitori autorizati. In urma achizitionarii casei de marcat, aceasta va trebui fiscalizata. Fiscalizarea este procesul de trecere al unui aparat de marcat in regim de lucru fiscal, astfel incat sa inregistreze toate sumele introduse in memoria fiscala.
Pentru a fiscaliza o casa de marcat trebuie intocmit un dosar pentru eliberarea seriei fiscale. Dosarul trebuie sa cuprinda o copie dupa certificatul de inmatriculare a firmei (CUI), o copie dupa dovada spatiului (contract de inchiriere, comodat), stampila firmei. Dupa obtinerea seriei fiscale, casa se marcat va trebui programata intr-un service specializat.
Dupa efectuarea trecerii la case de marcat cu jurnal electronic, firmele sunt nevoite sa modifice si modul de raportare. Spre exemplu, li se cere sa transmita anumite date inainte de data de 20 a lunii curente, pentru luna anterioara. Principalele elemente de care trebuie sa se tina cont sunt urmatoarele:
- bonurile fiscale: se vor transmite datele din bonul fiscal, in functie de tranzactiile existente.
- raportul fiscal: asa cum am mentionat anterior, exista obligativitatea incheierii unui raport fiscal zilnic; acesta trebuie transmits in datele lunare.
- functionarea aparatului: se vor transmite si informatiile cu privire la inchiderea si deschiderea aparatului.
- transmiterea fisierelor: aceasta se realizeaza in fisiere de tip XML, cu certificatul digital al aparatului de marcat electronic; sunt validtae de programul de asistenta ANAF.
Contabilii nostri din Bucuresti va pot oferi informatii suplimnetare cu privire la transmiterea datelor.
Nu toti operatorii economici au obligativitatea de a utiliza un aparat de marcat. Cu toate acestea, este important sa stiti ca in cazul in care nu ati inlocuit casele de marcat, pentru a avea un model cu jurnal electronic, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a demarat o campanie de control pentru aceste dispozitive. Sunt vizate atat companiile care nu au schimbat aparatele cat si acele firme care, desi au achizitionat un aparat de marcat cu jurnal electronic, nu l-au pus inca in functiune. Sanctiunile sunt semnificative, pot ajunge si la suma de 10.000 de lei sau chiar la suspendarea activitatii.
Casa de marcat cu jurnal electornic se poate achizitiona numai de la un distributitor care este autorizat de catre Ministerul de Finance. Aparatele trebuie sa functioneze corespunzator si este important sa indeplineasca functia principala: aceea de a avea memorie fiscala si jurnal electronic, ce poate memora bonurile fiscale si rapoartele zilnice.
Va intereseaza un audit in Bucuresti? Daca detineti o firma si vreti o raportare financiara corecta si completa, va invitam sa descoperiti serviciile oferite de specialistii nostri in contabilitate. Acestia va pot explica pasii auditului financiar si va pot indruma in cazul in care sunt descoperite riscuri financiare in firma. Se pot intocmi o serie de verificari si rapoarte financiare, cu ajutorul carora sa puteti intelege pe ce pozitie financiara se afla firma dumneavoastra.
Firma noastra de contabilitate din Bucuresti va sta la dispozitie cu mai multe informatii despre obligativitatile privind aparatele de marcat. Va punem la dispozitie o gama ocmpleta de servicii de contabilitate in Bucuresti si in tara si va putem ajuta si cu informatii referitoare impozitul pe profit aplicat agentilor economici.