Contabilitatea pentru PFA

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, cunoscuti si ca persoane fizice autorizate, au obligatia sa organizeze contabilitatea in partida simpla, respectand normele de tinere a evidentei contabile. Puteti obtine informatii despre inregistrarea ca persoana fizica autorizata de la contabilii nostri din Bucuresti.

Pe scurt
Reguli de contabilitate pentru PFA Persoanele fizice autorizate pot tine contabilitatea activitatilor lor in partida simpla sau dubla.

 Registre contabile necesare

 – registrul jurnal de incasari-plati,

– registrul inventar,

– registrul unic de control (in functie de activitatile derulate)

 Utilizarea registrului de incasari-plati

 In acest registru se vor inregistra sumele incasate si platite de catre PFA atat in numerar, cat si prin viramente bancare.

Utilizarea registrului inventar Acest registru se foloseste pentru a tine evidenta activelor si datoriilor inventariate.
Alte documente necesare in contabilitatea unui PFA

– facturi,

– avize de insotire a marfii (daca sunt necesare),

– chitante,

– liste de inventariere,

– fisa mijlocului fix,

– dispozitii de plata/incasare 

Posibilitatea de a avea angajati (DA/NU)

Da, un PFA poate avea pana la 3 angajati. 

Documente necesare pentru angajati

 PFA-ul trebuie sa intocmeasca statul de plata pentru acestia.

Obligatitivitatea de inregistrare in scopuri de TVA (DA/NU)

 PFA-ul nu trebuie sa obtina codul de TVA daca nu atinge pragul de inregistrare.

Norme de impozitare

 – la norma de venit,

– in sistem real

Impozitarea la norma de venit Impozitul pe norma de venit inseamna taxarea raportata la un plafon de venit stabilit anual in fiecare judet in parte.
Impozitarea in sistem real

 Impozitarea in sistem real se bazeaza pe veniturile nete raportate anual de PFA.

Cota de impozitare

10% 

Necesitatea intocmirii situatiilor financiare anuale

Doar de catre PFA-urile care opteaza pentru contabilitatea in partida dubla. 

Necesitatea vizarii registrelor de incasari-plati si inventar de ANAF (DA/NU)

Nu 

Servicii contabile disponibile pentru PFA (DA/NU) Da, contabilii nostri ofera servicii de contabilitate si persoanelor fizice autorizate.

Persoanele fizice autorizate isi vor inregistra veniturile in contabilitate in partida simpla, in functie de tipul acestora:

  • venituri din activitati comerciale,
  • venituri din profesii liberale,
  • alte surse de venituri.

Care sunt documentele contabile intocmite de persoanele fizice autorizate?

PFA-urile au obligatia de a completa urmatoarele documente contabile:

  • registrul-jurnal de incasari si plati,
  • registrul-inventar,
  • registrul unic de control,
  • registrul de evidenta al salariatilor- in cazul in care PFA-ul are angajati.

Persoanele fizice autorizate care realizeaza venituri dintr-o singura activitate au obligatia de a completa fisa pentru operatiuni diverse. PFA-urile care incaseaza in numerar toate veniturile le pot trece doar in registrul de incasari si plati. PFA-urile trebuie sa emita, in functie de activitatile prestate, facturi, facturi fiscale sau chitante. In cazul in care un PFA presteaza servicii pentru persoane juridice are obligatia de a emite facturi pentru sumele incasate atat pe baza de chitanta sau bon fiscal, cat si prin banca. Iata si un infografic cu mai multe detalii: 

Cum sunt evidentiate cheltuielile in contabilitatea PFA-urilor?

Cheltuielile unei persoane fizice autorizate se vor evidentia in contabilitate in functie de tipul lor. Acestea sunt:

  • cheltuieli in interesul direct al activitatii,
  • cheltuieli de sponsorizare,
  • cheltuieli de protocol,
  • cheltuieli deductibile.

Modificari aduse contabilitatii PFA-urilor

La inceputul anului, a fost emisa OMPF (Ordinul Ministerului Finantelor Publice) nr. 170/2015 referitoare la contabilitatea in partida simpla pentru PFA. Aceasta a intrat in vigoare incepand cu 1 martie 2015. Dintre modificarile aprobate amintim:

  1. posibiliatea PFA-urilor de a opta pentru contabilitatea in partida dubla,
  2. registrul-jurnal de incasari si plati si registrul-inventar nu mai trebuie vizate de ANAF,
  3. PFA-urile care tin contabilitatea in partida simpla nu vor intocmi situatii financiare anuale,
  4. reducerea numarului de formulare utilizate de PFA-uri care tin contabilitatea in partida simpla, de la 15 la 10,
  5. reducerea termenului de pastrare a documentelor justificative pentru contabilitatea in partida simpla de la 10 la 5 ani, dar nu si a statelor de salarii, care vor fi pastrate 50 de ani.

Incasarile trecute in Registrul Jurnal de Incasari si Plati

Registrul-Jurnal de incasari si plati contine informatii despre sumele incasate in urma activitatilor desfasurate, sumele primite sub forma de imprumuturi sau credite bancare, despagubiri, subventii, fonduri nerambursabile. Restituirile de taxe si/sau impozite sunt si ele trecute in Registrul-Jurnal mai sus amintit. Cat despre plati, cele efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in vederea realizarii veniturilor, restituirea aporturilor in numerar, amenzile platite si penalitatile sunt si ele trecute in acest registru. Diferenta dintre incasari si plati ar trebui sa reflecte suma de care dispuneti la momentul respectiv. Contabilul nostru pentru PFA in Bucuresti va poate explica mai multe detalii despre incasarile si platile efectuate de o persoana fizica autorizata, plus informatii despre registrul-jurnal. Serviciile de contabilitate sunt importante pentru orice PFA inregistrat in Romania. Puteti solicita serviciile noastre oricand doriti.

Ce este registrul inventar?

Registrul inventar contine bunurile PFA-ului sau patrimoniul respectiv. Practic, toate bunurile folosite in diverse activitati ce tin de PFA-ul existent sunt inventariate inca de la bun inceput. Un astfel de registru este necesar pentru PFA-ul dumneavoastra. Contabilii nostri din Bucuresti va pot oferi toate detaliile in acest sens.

Ce cheltuieli nedeductibile nu sunt declarate in Registrul de Evidenta Fiscala?

Registrul de Evidenta Fiscala a unui PFA nu va contine informatii despre sumele sau bunurile folosite in interes personal sau penteu familie. La fel este si cazul serviciilor medicale, primelor de asigurare, si diverselor abonamente care nu sunt trecute in Registrul de Evidenta Fiscala. Acestea sunt cheltuiele nedeductibile, astfel ca, nu vor fi inregistrate.

Declaratia unica pentru PFA – ce trebuie sa aveti in vedere

Declaratia unica trebuie sa cuprinda informatii complete despre persoanele fizice autorizate, impozitul pe venit si contributiile sociale. In mod normal, termenul de depunere este sfarsitul lunii iunie pentru activitatile desfasurate cu un an in urma. O astfel de declaratie poate fi completata si verificata de contabilii nostri PFA din Bucuresti. In plus, depunerea se poate face cu ajutorul specialistilor nostri pe care ii puteti angaja daca doriti sa fiti in regula cu toate actele si registerele ce tin de un PFA in Romania. Este important sa aveti in vedere servicii de contabilitate in Bucuresti si sa va protejati din acest acest punct de vedere. Astfel, puteti avea siguranta ca toate actele PFA-ului sunt in ordine si in deplina legalitate.

La ce trebuie sa fiti atenti cand vine vorba de PFA

Incasarile si platile care se fac in numele PFA-ului pe care il aveti se vor inregistra in ordine cronologica. Aici, veti avea in vedete toate chitantele, bonurile si facturile justificative, inregstrate in Registrul-Jurnal de Incasari si Plati. In cazul in care incasarile au loc in moneda straina, se va opera cursul valutar, iar suma va fi trecuta in RON, fara exceptie. In plus, este bine de stiut ca daca nu ati incasat o suma de bani desi factura a fost emisa, aceasta suma nu va fi trecuta in registru, cel putin pentru o perioada. Aceste aspecte contabile sunt importante pentru oricine interesat de PFA in Romania. Un contabil cu experienta va poate indruma de la bun inceput, pentru a pastra o ordine in tot ceea ce inseamna documente PFA.

De ce sa alegeti contabilii nostri in Bucuresti

Siguranta unei bune functionari a unui PFA in Romania intra in atentia oricarui antreprenor interesat in acest tip de business. Consultanta fiscala completa, informatii la zi despre modificarile legislative, gestionarea cu succes a tuturor aspectelor contabile ale unui PFA, plus sfaturi cu privire la taxele ce trebuie platite, iata doar cateva dintre serviciile pe care le putem oferi. Un contabil pentru PFA in Bucuresti are experienta in acest domeniu si poate oferi asistenta necesara celor interesati de tipul acesta de afacere in Romania. In loc sa gestionati singuri aspectele contabile ale PFA-ului dumneavoastra, ar fi mai bine sa apelati la un specialist contabil pentru PFA in Bucuresti. Pe langa experienta acumulata amintim si faptul ca va puteti baza pe confidetialitate, profesionalism si incredere atunci cand alegeti sa lucrati cu specialistii nostri. Suntem aici sa oferim ajutorul necesar pentru o buna desfasurare a activitatilor dumneavoastra din punct de vedere legal si financiar.

Puteti contacta firma noastra de contabilitate din Bucuresti pentru informatii despre toate modificarile aduse prin OMFP nr. 170/2015.